TEMBANG
A.
Pangerten Tembang
Karya sastra timur
utamane Indonesia mligine ing Jawa
wujude bisa kagolongake yaiku :
1. Sinawung
tembang ( puisi )
2. Gancaran
( prosa )
Karya sastra kang awujud
sinawung tembang miangka wujud karya sastra asli bangsa wetan (timur) kadadean saka
pada utawa bait kang bisa diarani puisi Jawa utawa geguritan kang
anggone medharake kanthi ditembangake, dene karya sastra kang awujud gancaran
minangka wujuding karya sastra kang asale saka Negara Manca kulon (barat) kang
kadadean saka paragrap.
Tembang wujuding
geguritan kuna kang ngemu teges :
a. Tembang
kadadean saka rong tembung kang dicombor, yaiku saka tembung “tembung” lan “
kembang” kacombor dadi tembang mengku teges reroncening tembung kang dikembangi
mawa titilaras Slendro lan Pelog
b. Ana
ing serat Sendhon Langen Swara weton Tan Gun Swi Kediri tahun 1940 mratelakake
menawa tembang iku mengku serasa lelagoning tembung
c. Ing
serat Bausastra Jawa Kawi aggitane CF Winter SR cap-capan gupermen ing Betawi
kang kawedhar ing tahun 1880 kaca 210 nyebutake Manawa tembang utawa sekar
ngemu teges tabuh gitik utawa pupuh, mula yen lagi nindakake tetembangan
disebut pupuh
d. Kajaba
saka iku ana panemu manawa tembang ngemu teges lelagoning tembung kang
katindakake sarana swaraning manungsa (vocal), dene lelagon kang katindakake
denig sarana swarane gamelan kinaran “ gendhing “.
Saka
andharan kang kababar lan kajupuk saka werna-wern panemu iku, bisa kajupuk
dudutan, menawa “ Tembang “ yaiku tembung utawa ukara kang dilagokake dening
swaraning manungsa mawa laras slendro utawa pelog ( tangga nada Pentatonis ).
Jinising Tembang Jawa:
1.
Tembang Gedhe
2.
Tembang Tengahan
3.
Tembang Macapat
4.
Tembang Dolanan
B.
HAKIKAT TEMBANG MACAPAT
1.
Pangerten
Tembang Macapat
Macapat
uga sinebut Sekar utawa Tembang Cilik (alit), ana uga kang ngarani Maospatan
utawa Macapatan, awit anggone nembangake kapedhot papat-papat wanda. Ewa semana
anggone medhot tembung kudu ngelingi lang nggatekake reroncening kang karakit
ana ing tembang, dadi ora waton medhot patang wanda, ananging kudu migatekake
marang tembung-tembunge, aja nganti medhot kanthi andadekake surasa utawa
tegese tembung dadi pudar utawa ora trep. Katrangan iku nuduhake manawa tembang
macapat kategesake saka teknik utawa cara anggone nembangake utawa kanthi
etimologis.
Serat “Mardowalagu” anggitane R. Ng.
Ronggowarsita (1802-1887) sawijining Pujangga Kraton Surakarta lan miturut
wedharan Serat “ Centhini” anggitae Paku Buwana V ngandharake manawa tembang
Macapat iku tembang kang kaping papat, babagan kuwi bisa kapirid saka golongane
tembang kang wus kababar ing panjlentreh sakdurunge (kapungkur).
2.
Tuwuh lan Ngrembakane Tembang Macapat
Miturut
andharan Serat “Purwakanthi“ anggitane M. Ng. Mangun Wijaya (1922), Serat “Titi
Asri “ anggitane Supardal Hardosukarto
(1925) sarta miturut Serat “Pathokaning Sekar“ anggitan R. Hardjowirogo (1925)
nyebutake menawa tembang macapat iku wiwit ana nalika pungkasani jaman
Majapahit raja Prabu Brawijaya VII ( 1978) lan ngrembaka ing Jaman Demak,
Mataram Jawa Tengah lan sateruse.
Kasebutake
uga manawa tembang Macapat karipta dening para Wali, katitik kayata : tembang
Durma karipta dening Sunan Bonang, Pocung dening Sunan Muryapada, Mijih dening
Sunan Geseng, Kinanthi dening Sunan Pajang, Dhandhanggula dening Sunan Kalijaga
lan sapanunggalane.
3.
Jinis
Golongan Tembang Macapat
Saka
pangerten kang sumebar ing masyarakat kalebu ing laladan pawulangan
(pendidikan), tembang macapat kaperang ana
11 golongan utawa jinis yaiku
-
Mijil
-
Maskumambang
-
Sinom
-
Kinanthi
-
Asmaradana
-
Gambuh
-
Durma
-
Pangkur
-
Dhandhanggula
-
Megatruh lan
-
Pocung
4.
Ciri utawa Paugeran Tembang Macapat
a.
Ciri
Struktural Tembang macapat
Tembang
Macapat nduweni ciri structural utapa paugeran baku kang mbedakake tembang
macapat karo karya sastra liyane kang awujud tembang utawa lelagon. Kang
dikarepake ciri structural yaiku magepkan karo bleger utawa wujug phisik
tembang Macapat
Ciri struktural mau nyakup ing babagan kayata :
1. Guru
Gatra :
yaiku minangka akehe larikan uta ukara saben sapada tembang
2. Guru
Wilangan :
yaiku jumlahing wanda (suku kata) ing saben gatra
3. Guru
lagu : kanggo nybutake
tibaning swara utawa dhong-dhing (huruf hidup) ana ing pungkasaning gatra
4. Pada
: sebutan kang kadedean saka larikan
utawa gatra ana ing satembang, uga kinaran bait ( bahasa Indonesia/paragrap)
5.
Pupuh
: kedadean saka akehing pada nanging isih satembang
b.
Ciri-ciri
Non Struktural Tembang Macapat
1. Lagu
Winengku sastra
Ana ing tembang macapat
lan tembang tengahan kita tapungi
istilah “Lagu Winengki sastra“ , yaiku minangka wujud teknik utawa cara
nyajekake tembang. Tembang Macapat lan tembang Tengahan migunakakae lagu
winengku sastra mengku teges manawa antarane lagu lan sastrane kang luwih
dipentingake yaiku sastrane, mula ora mokal manawa ing tembang macapat olah
basane luwih diutamakake katimbang lagune kang luwih prasaja. Dene ing tembang Gedhe kang luwih dipentingake
yaiku lagune tinimbang sastrane, mula ing tembang Gedhe ditepungi istilah
Sastra winengku lagu.
2. Watak-watak
Tembang Macapat
Teknik nglagokake utawa
nganggit tembang macapat ora mung angger
nata tembung lan ukara kang didhasarake marang strukturale, ananging uga kudu
aturan non structural sing ora kalah wigatine, yaiku watak (karakter/sifat) ing
saben tembang macapat
3. Sasmita
Tembang Macapat
Tembung sasmita
mulabukane saka basa Kawi kang ateges semu,
tandha utawa pasemon. Ana ing Basa Indonesia bisa kinaran samara. Sasmita yaiku
tandha/tetenger kang ana ing saben tembang macapat, sasmita kasebut
bisa awujud
ukara utawa tembung kang mapan ana ing wiwitan utawa pungkasaning gatra kang
nuduhake jinise pupuh tembang
Ciri
struktural lan non struktural tembang macapat bisa
karingkes kaya ing ngisor iki
No
|
Jinise Tembang
|
Jumlah
Gatra
|
Guru lagu lan guru
wilangan
|
Sasmita Tembang
|
1
|
Maskumambang
|
4 gatra
|
12i, 6a, 8i, 8a
|
Kentir, timbul, ngemasi,
kentar, kumembeng, kambang, kekambangan
|
2
|
Pocung
|
4 gatra
|
12u, 6a, 8i, 12a
|
Kaluwak, bapak
pocung,wohing pocung
|
3
|
Gambuh
|
5 gatra
|
7u, 10u, 12i, 8u, 8o,
|
Jumbuh, tambuh,tumambuh,
tambuh-tambuh trep
|
4
|
Megatruh
|
5 gatra
|
12u, 8i, 8u, 8i, 8o
|
Pegat, dhudhuk, andhudhuk
|
5
|
Mijil
|
6 gatra
|
10i, 6o, 10e, 10i, 6i, 6u
|
Miyos, metu, wijil,
tuwuh, mios
|
6
|
Kinanthi
|
6 gatra
|
8u, 8i, 8a, 8i, 8a, 8i
|
Kanthen, sarimbit,
kanthi, gandheng, ginandhen
|
7
|
Asmaradana
|
7 gatra
|
8i, 8a, 8e/o, 8a, 7a, 8u,
8a
|
Kingkin, brangta, brangti
gandrung, wuyung, kasmaran
|
8
|
Pangkur
|
7 gatra
|
8a, 11i, 8u, 7a, 12u, 8a,
8i
|
Pungkur, kawiyat, lalis,
mingkur, wuntat, kawuntat, yudhakenaka lll.
|
9
|
Durma
|
7 gatra
|
12a, 7i, 6a, 7a, 8i, 5a,
7i
|
Ngunduri, mundur,
durkara, duraka, durmuka, kondur. Lsp
|
10
|
Sinom
|
9 gatra
|
8a, 8i, 8a, 8i, 7i, 8u,
7a, 8i, 12a
|
Anom, mudha, kanoman,
taruna, Kenya, weni, srinata, roning, kamal lsp
|
11
|
Dhandhanggula
|
10 gatra
|
10i, 10a, 8e, 7u, 9i, 7a,
6u, 8a, 12i, 7a
|
Sarkara, artati, manis,
gendhis, legi , dhandhang lsp
|
5.
Watak lan Falsafah Tembang Macapat
Sak liyane
paugeran-paugeran kang kababar ing ngarep, tembang macapat ing saben jinise
nduweni watak tembang lan falsafah kang uga beda siji lan sijine. Watak tembang
minangka sipat kang kakandhut ana ing saben jinis macapat, semana uga falsafahe
tembang macapat yaiku minangka gemabarane panguripaning manungsa kang kawiwitan
saka ing sajroning kandhutan, lair nganti tumekaning pati.
Babagan watak lan falsafah
tembang macapat bisa kajlentrehake kaya ing ngisor iki :
No
|
Tembang
|
Falsafah
|
Watak
|
1
|
Mijil
|
Gambarake nalika bayi lair
|
Prihatin, mathuk kanggo
crita kang ngmet kasedhihan utawa pitutur kang melas asih
|
2
|
Maskumambang
|
Nalika lagi bocah
|
Nelangsa, ngeres, mathuk
kanggo nggambarake rasa sedhih lan karanta-ranta
|
3
|
Sinom
|
Nalika wong isih
mudha/remaja
|
Lincah, trenggina.
canthas, kenes lan sigrak kang nggambarake watake wong nalika isih mudha
|
4
|
Asmaradana
|
Ketaman asmara utawa
tresna asih
|
Sedhih lan prihatin ing
babagan katresnan
|
5
|
Kinanthi
|
Wus bisa urip bebarengan/
sarimbitan
|
Seneng, tresna mathuk
kanggo pitutur kang ngemu rasa tresna utawa gembira
|
6
|
Gambuh
|
Bisa njumbuhake antarane
kebutuhan lahir lan batin
|
Semanak, grapyak,
sumadulur cocok kanggo pitutur kang raket lan nyenengake
|
7
|
Dhandhanggula
|
Wis bisa ngrasakake
mainising urip utawa mulyaning panguripan
|
Ngresepakea, sedhep lan
luwes mathuk kanggo medharake rasa kangapa wae
|
8
|
Durma
|
Suka paweh derma, seneng tetulung amarga wus
kacukupan uripe
|
Sereng, nesu, mathuk
kanggo medharake rasaning ati kang gregeten utawa crita perang
|
9
|
Pangkur
|
Ngungkurake kadonyan
|
Teges, wani lan kenceng,
mathuk kanggo crita utawa pitutur kang wani nesu
|
10
|
Megatruh
|
Pisahing nyawa lan raga
|
Trenyuh, memelas,
keranta-ranta nrenyuhake
|
11
|
Pocung
|
Wus mati utawa wus
dipocong
|
Greged kendho, santai sak
kepenake
|
6.
Macapat
Fungsi lan Gunane Tembang
Tembang
macapat asring sinebut lagu waosan (wacan/bacaan), yaiku sawijining lagu kang
mligi kanggo maca buku utawa tulisan/seratan kang awujud tembang.
Fungsi lan gunane tembang macapat
akeh lan warna-warna, ing biyen nalika kerajaan, tembang macapt kaya ing ngisor
iki, kayata :
a. Kanggo
medharake rasa lan ciptane para pujangga
Ing jaman biyen mula pujangga
kraton manawa medharake
isi manahe lan krenteging pikir lumrahe karana tembang.
b. Kanggo
tolak bala
Tembang macapat uga
bisa kanggo nolak utawa nangkal sawijining rebeda utawa bebaya. Manut critane menawa
nglagokake tembang macapat tolak bala ing wayah bengi bisa nyingkirake
sakabehing gendam lan pangarah kang ora becik
karana pambiyantu jin utawa lelembut, uga bisa nyingkirake sedya ala saka
menungsa liyane, kayata : maling, kecu, lsp.
c. Kanggo
pitutur
Ora sethitik para
leluhur kita manawa medharake pitutur karan tembang macapat, babagan iki bisa
dipahami nalika sira nyinaoni ing tuladha-tuladhane tembang macapat kang
kababar ing sabanjure.
d. Kanggo
crita
Ora sethitik
crita-crita sejarah, babad crita wayang kang dianggit karana wujud crita,
kayata : Ramayana, Mahabarata, Crita Colonarang, Serat Centhini, Damarwulan, lsp.
Sakliyane iku ing Jaman
Kraton Demak nalika jamane para Wali Sanga tembang macapat kagunakake kanggo
syi’ar agama Islam, Ananging saka majuning jaman fungsi lan gunane tembang
macapat uga melu dadi ngrembaka ngetutake peradabane masarakat. Semana uga ing
jaman saiki, ora sithik tembang macapat sakliyane kanggo syiar agama ora mung
Islam, anangin uga agama liyane. Ing laladan Budaya Jawa Tengah wujud tembang
macapat banjur digunakake ana ing sajroning karawitan. Fungsi tembang ora
sethithik digunakake kanggo gendhing. Kayata :
-
bawa gendhing, -
gerongan,
-
gendhing sekar, -
sindhenan,
-
ada-ada/sulukan, -
palaran
Babagan iki nuduhake manawa macapat
wus wiwit digunakake/difungsikake kanggo
panglipur. Kanthi mangkana wus pranyata manawa guna lan fungsine tembang
macapat iku dadi saya kompleks lan akeh banget.
Cara
nembangake tembang macapat diarani dhendha kerata , tegese anggone nembangake
kudu cetha sambungane, lugu lan bares, prasaja (ora kakehan luk, cengkok lan
wilet kaya tembang gedhe), amarga kudu inget teges lan wose tembang kang diwaca.
Babagan
kang kudu dimangerteni lan dipahami kayata :
- Andhah swara lan anung swara
Andhah
swara yaiku luk kang mapane ana ing wanda keri dhewe utawa pungkasan gatra, dene anung swara yaiku
luk kang mapan ana ing tengah utawa wiwitan gatra.
Tuladha
;
Nuladha laku uta ma =
anung swara
Nuladha laku utama = andhah swara
- Pedhotan
Pedhotan
yaiku asone napas nalika nembangaake macapat, bisa mapan ana ing saben wanda
ana ing tembung kang diarani pedhotan kendho, uga bisa ing pungkasane wanda
kang diarani pedhotan kenceng
- Andhegan
Andhegan
yaiku medhot anggone nembang, bedane yen pedhotan iku medhot ana ing tembung,
manawa andhegan iku mandheging tembang ana pungkasaning ukara. Manawa mandhek
ing pungkasaning ukara nanging tegese tembang during rampung diarani andhegan
wantah ( medhot/mandheg ukara tekan koma). Andegan alit medhot ukara wus
rampung tegese (titik) dene andhegan ageng yaiku mandhek ukara nanging tegese
tembang sapada uwis rampung.
- Padhang ulihan
Andhegan
wantah lumrah diarani padhang dene andhegan ageng lumrahe diarani ulihan.
- Wirama
Wirama
ing sajronie nembang macapat kudu ajeg, tegese anggone nembangake macapat bebas
lan mardika anggone miramakake waton jumbuh karo kaendahane, trep karo titi
laras, pedhotan lan sapanunggalane
- Rerengggan Wirama
Babgan
rerenggan wirama utawa olah wirama diperang dadi 6 yaiku ;
a.
Wilet :
variasi utawa kembangane ing babagan pangolahan cengkok
b.
Cengkok :
rerengkaning titilaras uga gaya lagune/tembangane
c.
Laras :
yaiku nadha utawa endhek dhuwur dawa lan cendhake swara kang jumbuh karo titi larase
d.
Luk :
nglimput andhah swara lan anung swara
e.
Gregel :
variasi luk kang dicepetake (fibrasi)
f.
Sliring :
yaiku nyimpange swara saka laras (falsetto)
Kanggo siswa SMA/SMK/MA
ngrembug babagan tembang Macapat kang ana sajroning Serat Wedhatama lan Serat
Tripama. Serat Wedhatama awujud pupuh tembang Pangkur, Sinom, Pocung, Gambuh,
Kinanthi. Serat Tripama awujud tembang Dhandhanggula.
Serat Wedhatama lan
Serat Tripama kaanggit dening K.G.P.A.A. Mangkunegara IV kang nduweni asma
cilik R.M. Sudira. Lair wonten Surakarta, 3 Maret 1811 (Senin pahing, 8 Sapar
1738 tahun Jawa Jumadil Akir). Serat Wedhatama yaiku tulisan kang ngandhut
ajaran/pitutur kang utama. Pitutur luhur kang ana sajroning serat Wedhatama
bisa kanggo ngelingake lan pedhoman marang pamaca supaya tumindak kanthi becik
lan luhur nudhuhake bangsa ing sisih wetan. Manawa Serat Tripama yaiku
serat/tulisan kang ngandhut patuladhan telung paraga saka crita Ramayana kanthi
lakon “Sumantri Ngenger”, “Kumbakarna Gugur”, lan crita Mahabharata “Adhipati
Karna Gugur”.
a. Patih
Suwanda utawa Sumantri sanajan dadi abdi nanging pinter lan bisa gawe sugih
negarane lan nurut marang rajane (bekti lan setya marang nagarane, ngenger
marang Prabu Arjuna Sasrabahu).
b. Kumbakarna
nduweni sipat nasionalisme kang wani
ngetohake jiwa lan ragane kanggo mbelani negarane. Kumbakarna mbelani Ngalengka
saka pangamuke wadyabala Ramawijaya.
c. Adhipati
Karna yaiku punjere perang Bharatayudha. Sanajan piyambake ngerti manawa
Pandhawa iku sedulure, nanging Karna tetep mbelani negarane Ngastina kang wis nggedhekake
lan kang disetyani.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar